ILMAINEN TOIMITUS YLI 89€ TILAUKSILLE

KERÄÄ PISTEITÄ ASIAKASKLUBISSA

30 PÄIVÄN PALAUTUSOIKEUS

Tuotteet
Muut

Iittala astuu uuteen aikakauteen kun edelläkävijyys & luovuus ovat keskiössä

Luulitko tuntevasi Iittalan? Aika ajatella uudelleen. Rakastettu design-suosikki aloittaa uuden vuoden karistamalla menneet käsitykset ja tuomalla esiin rikkaan perintönsä upouudessa paketissa. Se on värikäs, luova ja huokuu tasaista itsevarmuutta, jossa on muotimaailman avantgardististen luomusten tunnelmaa. Toivottavasti olet valmis, sillä uusi Iittala on täällä.
maanantai 5. helmikuuta 2024
Jaa artikkeli

IITTALA - EDELLÄKÄVIJÄ ALUSTA ALKAEN

Suomalainen lasitehdas Iittala sai alkunsa samannimisestä kylästä vuonna 1881 Etelä-Suomessa. Tehdas on edelleen käytössä, ja on helppo kuvitella, kuinka suomalaisen lasimuotoilun perintö ja perusta elää seinissä. Käsityön henki ei ole koskaan poistunut lasitehtaalta tai merkistä Iittala ja vaikka mallistot ovat ajan myötä laajentuneet keramiikkaan, teräkseen ja tekstiileihin, Iittalan sydän on edelleen lasissa. Iittalan kaupallinen läpimurto tapahtui funktionalismin nousun ja Alvar ja Aino Aallon, Kaj Franckin ja Tapio Wirkkalan kaltaisten edelläkävijöiden loiston myötä. Iittalan uusi identiteetti on juhlistus Iittalan alkuperälle, ja inspiraatio on otettu suoraan arkistoista:

"Kun otin tehtäväni vastaan, intuitioni johdatti minut ensin suoraan arkistoihin. Luin paljon Iittalan historiasta ja uppoutuin tarinoihin design-ikonien takana. Tuli selväksi, että brändin perushenki oli tämä kokeellinen, energinen ja rohkea lähestymistapa muotoiluun ja kulttuuriin. Suunnittelijoiden, taiteilijoiden ja käsityöläisten tiivis yhteistyö loi sen ainutlaatuisen ja omaperäisen muotokielen, jonka nyt yhdistämme Iittalaan ja suomalaiseen muotoiluun yleensä", kertoo vuonna 2023 uutena luovana johtajana aloittanut Janni Vepsäläinen, nimi uuden Iittalan takana.

Janni Vepsäläinen on ollut Iittalan luovana johtajana vuodesta 2023 & on nimi uuden Iittalan takana.

Käsityöläisyyttä & lasintuotantoa vuodesta 1881.

KUN PUNAISESTA TULEE KELTAINEN - UUSI, ITSEVARMA IITTALA

Kun punaisesta tulee keltainen, tottunut ihminen sinussa kyseenalaistaa yhtäkkiä kaiken. Mitä Iittala on ilman punaista symbolia? Kun alkujärkytys laantuu, käy hyvin selväksi, että Iittala on edelleen sitä, mitä Iittala on aina ollut - suomalaisen lasin mestareita, jotka ovat olleet lasinvalmistuksen edelläkävijöitä vuodesta 1881 lähtien. Se on vain pukeutunut hieman rohkeampiin pakkauksiin.

Iittala korostaa perintöään entistäkin selvemmin.

Vaatii tietynlaista rohkeutta ottaa rakastettu, yleisön mieliin niin juurtunut ikoni ja ravistella sen ilmaisua täysin uusiksi. Juuri tällä rohkeudella Iittala 2.0 muotoutuu. Unohda punainen symboli, uuden Iittalan keskipiste on virkistävä sekoitus käsityötaitoa ja lasimuotoilun seuraavaa sukupolvea.

"Tulikeltainen", kuten olemme valinneet sen nimen [uuden logon väri], on sulan lasin väri, kun se poistuu uunista valmiina muovattavaksi uuteen muotoon. Väri edustaa iloa, energiaa ja luovuutta. Mikä muu väri voisi sopia paremmin Iittalan kaltaiselle energiselle brändille?" huudahtaa Janni puhuessaan uudesta visuaalisesta ilmeestä.

Janni Vepsäläisellä on vankka tausta muotimaailmasta, jossa hän on työskennellyt Alexander McQueenille, Givenchylle, Simone Rochalle ja The Row'lle. Hän on myös JW Andersonille nyt jo viraaliksi muodostuneen neuletakin takana, jota Harry Styles käytti ja joka inspiroi tuhansia ihmisiä neulomaan omia neuletakkejaan pandemian aikana.

Minulle Iittala on hieman vallankumouksellinen voima luovalla alalla. Ikonisimmat mallimme tasapainoilevat avantgarden ja valtavirran välillä, ja se on minulle se makea piste, Janni sanoo.

IITTALA - LUOVA UNIVERSUMI

Muotialan vaikutus uuteen Iittalaan on selvästi nähtävissä. Yhtäkkiä katsomme Kastehelmi- ja Savoy-maljakon kaltaisia suosikkeja uusin silmin, ja samalla meille esitellään uusia tuotelinjoja, jotka edustavat edelleen luovuutta ja rohkeutta, joka on aina ollut tunnusomaista Iittalalle. Mitä muuta voimme siis odottaa Iittalalta tulevaisuudessa?

Odottakaa odottamatonta, sanoo Janni.

"Iittalan ytimessä on tämä hieman avantgardistinen ja lähes kapinallinen muotoilun eetos. Ainutlaatuisimmat muotoiluklassikot ovat syntyneet kokeilun ja tutkimisen tuloksena. Haluamme jatkaa tällä tiellä ja olla rohkea ja eteenpäin ajatteleva muotoilun voimanpesä, joka ei pelkää haastaa vallitsevaa tilannetta. Tämä tarkoittaa luovuuden asettamista etusijalle ja käsintehtyjen materiaalien rajojen pidentämistä. Teemme jatkossakin yhteistyötä luovien taiteilijoiden, tekijöiden ja tuotemerkkien kanssa, jotka jakavat saman eetoksen. Haluamme luoda tuotteiden lisäksi myös kulttuurielämyksiä ja keskusteluja. Iittala on luova universumi", Janni jatkaa.

INNOVATIIVISTA SUOMALAISTA LASITYÖTÄ - SILLOIN JA NYT

Uusi Iittala ei pyytele anteeksi läsnäoloaan, vaan ottaa itsevarman askeleen eteenpäin - valmiina asettamaan pohjoismaisen lasimuotoilun standardin vuonna 2024.

"Haluan nojata brändin suomalaisuuteen, luonnon ja suomalaisen mentaliteetin ääripäihin, mutta myös urbaaneihin sävyihin, jotka luovat täydellisen kontrastin harmonisen ja poikkeavan välille. Pyrin aina löytämään kontrastista niitä yllättäviä yhtymäkohtia. Uskon, että mielenkiintoisin luova työ syntyy erilaisten kulttuuristen viittausten sekoituksesta. Minua inspiroi kaikki mahdollinen alakulttuureista ihmisten tarkkailuun, musiikkiin ja luontoon. Se on minulle loputonta tutkimusmatkailua." Janni selventää.

Tämän tuhatvuotiaan kirjoittajan sydän haluaa sanoa, että uusi Iittala on cool, joku, jonka kanssa haluaa "hengailla". TikTok-sukupolvi pyörittelee silmiään tuolle vertaukselle, mutta uskon, että voimme kaikki olla samaa mieltä siitä, että uusi Iittala tarjoaa jokaiselle jotakin. Iittalan luova universumi on juuri sitä, mahdollisuuksien ja loputtoman tutkimisen maailmankaikkeus - mutta ennen kaikkea pohjoismaisen käsityötaidon maailmankaikkeus, joka on vuodesta 1881 lähtien ollut yksi tukipilareista siinä, miten pohjoismainen muotoilu mielletään maailmassa. Iittala oli ja on edelleen hienon muotoilun alkuvoima, joka haastaa normit ja työntää rajoja. Perustuu käsityötaitoon.

"Mielestäni on myös luonnollista, että me ihmiset etsimme kauneutta käsintehdystä. Kaipaamme aitoja elämyksiä. Lasinpuhallus vaatii olemaan hetkessä ja keskittymään vain sulaan materiaaliin, jota työstetään. Se on maaginen hetki!" päättää Janni.

Valokuvaus: Iittala

Arijana Rosso
Kirjoittaja

Liity asiakasklubiimme ja vastaanota uutiskirjeitä, ainutlaatuisia tarjouksia ja bonuksia kaikista ostoksista. Kaikki uudet jäsenet saavat 500 bonuspistettä!

Nordic Nest AB (EU VAT-numero SE556628159701) Stämpelvägen 3, SE-394 70 KALMAR, Ruotsi Sähköposti: info@nordicnest.fi Puhelin 09 427 384 60
© 2002 - 2024 Copyright Nordic Nest AB